مقالات

اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟

اینورتر چیست

دستگاه‌های الکتریکی با کاربرد وسیع خود تنوع بسیار زیادی دارند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از این دستگاه با نام اینورتر وظیفه تبدیل جریان برق را بر عهده دارد. از این دستگاه در بسیاری از تولیدات الکتریکی استفاده می‌شود. اینورتر قابل تنظیم است و می‌توان یک ولتاژ مشخص را از آن دریافت کرد. اگر می‌خواید با کاربردها و ویژگی‌های اینورتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

اینورتر چیست؟

یک دستگاهی الکتریکی که می‌تواند جریان برق DC را به AC تبدیل کند اینورتر نام دارد. برق DC به جریان برق مستقیم می‌گویند و برق AC همان برق متناوب است. اگر جریان مستقیم به جریان متناوب تبدیل شود می‌توان آن را با توجه به نیازی که داریم، در ولتاژ و فرکانس مناسب کنترل کنیم. این ویژگی‌ اینورتر باعث شده که بیاری از وسایل الکتریکی به راحتی دچار آسیب نشوند. از مزایا اینورتر می‌توان به کاهش هزینه‌های تعمیر در صنعت اشاره کرد.

کاربرد اینورتر

با استفاده از اینورتر موتور می‌توان حرکت‌هایی که با الکترومتور انجام می‌شود را کنترل کرد. نحوه کار با اینورتر نیز اهمیت دارد. در اینورتر قطعه متحرک وجود ندارد و این دستگاه می‌تواند حرکات را به طور کامل کنترل کند. با یک مثال می‌توانیم کاربرد اینورتر را برای شما توضیح دهیم. اگر در یک ساختمان از پمپ استفاده شود برای سرعت گردش پمپ با توجه به مصرف آب و تعداد شیرهای باز شده می‌توان از اینورتر استفاده کرد. با استفاده از اینورتر از فشار بیش از حد پیش گیری می‌کنیم.

کاربرد اینورتر در لوازم خانگی

یکی از کاربردهای مهم اینورتر استفاده از آن در ماشین لباس شویی است. این کاربرد اینورتر باعث جلوگیری از بسیاری مشکلات شده است. از این وسیله می‌توان در یخچال نیز استفاده کرد. اینورتر در یخچال برای تنظیم دما با توجه به مقدار مواد غذایی استفاده می‌شود. در ماشین لباس  شویی نیز می‌توان سرعت گردش را با توجه به حجم لباسی که در آن قرار دارد با استفاده از اینورتر تنظیم کرد. از کاربردهای اینورتر می‌توان به سانتریفیوژ نیز اشاره کرد. با استفاده از اینورتر می‌توان دور موتور را بالا برد تا ذرات ریز مواد از یکدیگر جدا شوند. به طور کلی در همه دستگاه‌هایی که فعالیت گشتاور ثابت دارند می‌توان از انواع اینورتر استفاده کرد.

کاربرد اینورتر در کاهش مصرف انرژی

از آن جایی که کاهش مصرف انرژی اهمیتی بسیار زیادی در صنایع دارد می‌توان از تجهیزات مختلف برای آن استفاده کرد. امروزه بیشتر از ۶۵ درصد از مصرف انرژی در صنعت مربوط به انرژی الکتریکی است و بسیاری از فعالان در حوزه‌های مختلف به دنبال روشی برای کاهش مصرف انرژی هستند. با استفاده از اینورتر می‌توان به راحتی مصرف انرژی را کاهش داد.

اینورترها تاثیر زیادی در فن‌ها و پمپ‌ها می‌گذارند و به همین دلیل مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند. با استفاده از اینورتر می‌توان افزایش راندمان موتور را محقق کرد و با کاهش مصرف انرژی روبرو شد. اینورتر موتور با محاسبه و با کنترل میزان توانی که در موتور وجود دارد برق مصرفی را کنترل کرده و باعث کاهش مصرف می‌شود. با استفاده از اینورتر می‌توان مصرف برق را تا ۷۰ درصد نیز کاهش داد.

استفاده در پمپ های صنعتی و ساختمانی

برای پمپ‌های آب نیز از اینورتر استفاده می‌شود. از مزیت‌های این کار می‌توان به کاهش هزینه نگهداری و کاهش مصرف انرژی اشاره کرد. زمانی که برای کنترل پمپ از موتورهای الکتریکی استفاده می‌شود برای به دست آوردن انرژی بهتر و پایداری اقتصادی می‌توان از اینورتر استفاده کرد. اینورترهای صنعتی همه متغیرهای اساسی مانند سرعت، جریان و ولتاژ را کنترل می‌کند. این کنترل در چرخه عمر سیستم تاثیر زیادی گذاشته و باعث کاهش هزینه در آن می‌شود.

کاربرد اینورتر در افزایش طول عمر موتور و تجهیزات

یکی از کاربردهای مهم اینورتر افزایش طول عمر موتور و تجهیزات آن است. اینورتر می‌تواند فرکانس و ولتاژ کاری یک موتور را کنترل کرده و باعث افزایش طول عمر آن شود. این تجهیزات باعث حفاظت موتور در برابر آسیب‌های ناشی از بار اضافه الکتریکی می‌شوند. از کاربردهای اینورتر می‌توان به جلوگیری از اتصال فاز به فاز، ولتاژ پایین یا بالا و آسیب‌های مختلف اشاره کرد.

سرعت موتور با استفاده از اینورتر کنترل می‌شود و به همین دلیل طول عمر دستگاه‌ها با استفاده از آن افزایش پیدا می‌کند. یکی از مشکلاتی که در دستگاه‌ها به وجود می‌آید شوک در زمان استارت است.اینورتر جریان برق را در ابتدای کار کاهش می‌دهد و ایجاد شوک جلوگیری می‌کند به همین دلیل طول عمر دستگاه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

کاربرد اینورتر در نوار نقاله

از اینورتر برای کنترل سرعت موتور و گشتاور AC با تغییر فرکانس و ولتاژ ورودی استفاده می‌شود. اینورتر می‌تواند سرعت و گشتاور موتور نوار نقاله را مشخص کرده و از رفتارهای غیر عادی موتور جلوگیری کند. این کار باعث می‌شود که از تجهیزات مختلف نوار نقاله در برابر آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

کاربرد اینورتر در هوشمندسازی و برنامه‌ریزی حرکت موتور

یکی دیگر از کاربردهای اینورتر هوشمند سازی و برنامه‌ریزی حرکت موتور است. اینورتر نیازی به قطع منبع اصلی برق برای خاموش و روشن کردن دستگاه ندارد و به راحتی می‌تواند از ورود بار اضافه جلوگیری کند. اینورتر سرعت و جهت حرکت موتور را تغییر داده تا تجهیزات برقی دچار آسیب نشوند. این کار می‌تواند به عنوان هوشمند سازی سیستم‌ها شناخته شود.

اینورتر 500 وات ونک الکترونیک

خرید اینورتر 500 وات ونک الکترونیک

کاربرد اینورتر در کیفیت روند کار و تولید

برای افزایش کیفیت روند کار و تولید می‌توان از اینورتر استفاده کرد. این ارتباط افزایش راندمان دستگاه و تجهیزات صنعتی شده و می‌تواند از دستگاه‌ها به خوبی محافظت کند. گاهی اوقات مشکلاتی ایجاد می‌شود که نمی‌توان عیب دستگاه را رفع کرد اما اگر از انواع اینورتر استفاده کنید از هزینه‌های زیاد برای تعمیر دستگاه نیز جلوگیری می‌شود.

سخن پایانی

اینورتر مزایای بسیار زیادی دارد که باعث می‌شوند بتوان از معایب اینورتر که بسیار محدود هستند چشم پوشی کرد. این قطعه برای تولید بسیاری از دستگاه‌های الکتریکی اهمیت دارد و با کنترل جریان و ولتاژ از آسیب‌های زیاد آن جلوگیری می‌کند. اگر قصد خرید اینورتر قیمت مناسب به سایت دال تلکام مراجعه کنید  مجموعه ما یکی از مجموعه‌های معتبر در کشور شناخته می‌شود. از طریق همین سایت برای خرید انواع محصولات ما اقدام کنید.

سوالات متداول

  • آیا از اینورتر برای کاهش هزینه‌ها نیز استفاده می‌شود؟ از آن جایی که اینورتر می‌تواند دستگاه‌های الکتریکی را به طور کامل کنترل کند باعث کاهش هزینه در مصرف انرژی می‌شود.
  • اینورتر چه مزیتی در وسایل الکتریکی دارد؟ مهم‌ترین مزیت اینورتر جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه‌های الکتریکی در اثر شوک الکتریکی و نوسان ولتاژ است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *