دسته‌بندی نشده

کارت کپچر چیست؟

کارت کپچر چیست

با پیشرفت تکنولوژی برای پخش تصاویر از سخت افزارهای مختلفی استفاده می‌شود. سخت افزارها انواع مختلفی دارند که هر کدام از ویژگی‌هایی برخوردار بوده و کاربردی دارند. کارت کپچر سخت افزاری است که در انواع و مدل‌های مختلف موجود بوده و برای موارد متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کپچر کارت

کپچر کارت سخت افزاری است که به لپتاب یا کامپیوتر وصل شده و سیگنال‌های ویدیویی خروجی از دستگاه‌هایی چون vhs ، dvd ، کنسول بازی ، xbox ، دوربین فیلمبرداری را تبدیل به فرمت دیجیتال می‌کند‌. نام دیگر این سخت افزار کارت کپچر، ویدیو کپچر یا ویدیو کپچر کارت است. این کارت در مدل‌های مختلف تولید می‌شود که کارایی و ورودی و خروجی‌های متفاوتی دارند. کاربرد آن در فیلم‌ها و تصاویر ویدیویی، تجهیزات کلاس آنلاین، پردازش تصاویر دستگاه‌های رباتیک، صنعتی، پزشکی و ..‌. است. استفاده برای پخش تصاویر یا همان لایو استریم و استریمینگ از مصارف پر کاربرد دستگاه کارت کپچر محسوب می‌شود.

 

 

نحوه عملکرد کارت کپچر

کارت کپچر برای ضبط سیگنال‌های صوتی و ویدیویی سرویس‌هایی را توسط کابل HDMI و از دستگاه‌های دیگر فراهم می‌کند. با کمک این دستگاه می‌توان بازی‌های اجرا شده روی ایکس باکس، پلی استیشن و پی سی را ضبط کرد . این کارت عملکردی همانند یک دریافت کننده داده ورودی دارد . وقتی برای این کار از دو دستگاه PC استفاده شود، یک PC برلی استریم کردن بازی و PC دیگر برای اجرای بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه کارت کپچر به PC استریم وصل شده و طی این فرآیند داده‌ها توسط کارت گرافیکی و به طور مستمر به کارت کپچر منتقل می‌شوند.

این سیگنال ضبط شده و در اینترنت بارگذاری می‌شود تا به فرمت مورد نظر تبدیل شود. پس از آن این فایل در یوتیوب یا سایت‌هایی مثل توییچ بارگذاری می‌شود تا اعضای سایت و کاربران دیگر بتوانند از آن استفاده کنند.‌ سپس فایل مورد نظر در سیستم بیننده DECODE شده و قابلیت دیدن دارد. لازم به ذکر است ‌که بعضی از این کارت‌ها به صورت سخت افزاری قابلیت این را دارند که داده را به فرمت‌های استاندارد رمزگذاری کنند. در نتیجه پردازش این مرحله به جای آن که در CPU کامپیوتر انجام شود، توسط خود کارت کپچر انجام خواهد شد. در این حالت بار پردازشی که به خاطر عملیات ENCODE بر روی دوش پردازنده مرکزی بوده، از آن برداشته شده و در اختیار اجرای بازی می‌ماند.

انواع کارت کپچر

کپچرها با توجه به پیشرفت نرم افزارهای ویویدیی و سخت افزارها پیشرفت چشم گیری داشته‌اند. انواع کارت کپچر را می‌توان به دو دسته کلی کارت کپچر اینترنال( داخلی ) و کارت کپچر اکسترنال( خارجی ) تقسیم بندی کرد. برخی از آن‌ها مستقل بوده و به کامپیوتر نیازی ندارند که از جمله مدل‌های قدیمی آن می‌توان دی وی دی رکوردار و مدل‌های جدید هارد رکورد و دیسک رکورد را نام برد. کارت‌های اکسترنال و اینترنال در مدل‌های دیجیتال، آنالوگ و یا ترکیب این دو تولید می‌شود.

نوع آنالوگ این کارها معمولا دارای وروری s_video و compostie ، component  است که بیشتری استفاده از compostie می‌شود. در کارت‌های قدیمی و اینترنال از line_in استفاده می‌شد که به دلیل بهم خوردن صدا و تصویر و افت کیفیت صدا این روش منسوخ شده و دیگر استفاده نمی‌شود. کپچر کارت دیجیتال با توجه به مدلی که دارد، دارای ورودی فایروایر، ورودی hdmi و hd_sdi و یا هر دوی آن‌ها است. کارت‌های فایروایر به صورت مستقل برای ورودی 1394 استفاده شده و با دیجیتال دیگری ترکیب نمی‌شود. سخت افزارهای دارای ورودی SDI و HDMI از جدیدترین نسل کارت کپچر هستند، قابلیت این را دارند که تصاویر را با وضوح و کیفیت بالا کپچر کنند. کارت‌های HD قابلیت این را دارند که تصاویر را تا 2K ، 4K ، 8K و FUII HD کپچر کنند.

قابلیت‌های کارت کپچر

کارت کپچر قابلیت‌های مختلفی دارد که اصلی‌ترین آن تبدیل فیلم‌های ویدیویی قدیمی و یا تصاویر از سوئیچر و میکسر است. امروزه علاوه بر تبدیل فیلم‌ها این کارت برای بازی‌ها و پردازش تصویر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان با این کارت فیلم‌های قدیمی را به فایل دیجیتال آرشیو کرده و یا اینکه تصاویر خروجی از میکسر را ضبط کرد. فقط با توجه به نیازی که دارید، باید یک کارت مناسب تهیه کنید. دیگر قابلیت کارت کپچر استفاده برای بازی است که می‌توان توسط آن تصاویر صحنه‌های بازی را از کنسول، لپ تاب و یا کامپیوتر ضبط کرد. توجه کنید که کنسول‌های جدید که دارای خروجی HDMI هستند، به هر کارتی متصل نمی‌شوند. در این صورت باید سخت افزاری که با خروجی هم خوانی دارد، استفاده شود؛ هم‌چنین این سخت افزار برای پردازش تصاویر دوربین‌های صنعتی، رباتیک و پزشکی نیز استفاده می‌شود. در این صورت با این سخت افزار می‌توان تصاویر را به لپ تاپ یا کامیپوتر انتقال داده و پردازش آن را با نرم افزار مناسب انجام داد. از رایج‌ترین قابلیت‌های کارت کپچر استفاده برای پخش تصاویر در لایو استریم یا شبکه است.‌

سخن پایانی

در مطالب بالا اطلاعاتی درباره کپچر کارت و انواع آن در اختیار شما کاربران قرار داده شد. این دستگاه سخت افزاری است که در انواع مختلف و با کاربردهای متعدد موجود است. این سخت افزار قابلیت‌های متعددی داشته و کاربران زیادی روزانه با آن سر و کار دارند. اگر قصد خرید کارت کپچر hdm را دارید می‌توانید به سایت دال تلکام مراجعه کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *