مقالات

طریقه مونتاژ کابل میکروفن و نصب کانکتور

قبل از آن که در مورد چگونگی اتصال فیش میکروفن صحبت کنیم باید یک سری اطلاعات در مورد کابل میکروفون و هم‌چنین خود فیش بدانید.

کابل میکروفن

کابل های mic (استاندارد) باید دارای یک شیلد و دو مغزی باشد و برای اتصال 2 دستگاه اگر کانکتور شما بنون باشد در هر سمت شیلد به بدنه فیش بنون وصل کرده و باید دو مغزی یکی شود و به مغزی کانکتور وصل شود. مغزی کابل وظیفه دارد کار رفت و برگشت صوت را انجام دهد.

Microphone cable

وظیفه شیلد جلوگیری از نفوذ نویز در سیگنال اصلی است.جالب است بدانید که برای افزایش کیفیت کابل و هم‌چنین انعطاف بیشتر در آن از نخ‌های ابریشمی در داخل آن‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد کابل میکروفن

ارتباط بین باندهای اکتیو و میکسر از کاربردهای کابل میکروفن می‌باشد. باید به این نکته توجه کنید که از این کابل برای ارتباط بین میکروفن و میکسر استفاده نمی‌شود. هم‌چنین ارتباطی که بین میکسر و آمپلی فایرو فیشهای کابل TS , کابل TRS , کابل XLR قرار دارد برای ارتباط سایر پخش کننده های صوتی با میکسر می‌باشد.

میکسر و باند اکتیو

فیش میکروفن

همان‌طور که می‌دانید انواع مختلفی از میکروفن در بازار وجود دارد، و به طبع خروجی که هر کدام از آن‌ها دارند با دیگری متفاوت است پس شما باید برای هرکدام از آن‌ها از فیش مخصوص آن استفاده کنید. اگر شما از میکروفن های داینامیک دستی استفاده می‌کنید باید بدانید که خروجی میکروفن از نوع XLR می‌باشد، پس در نتیجه باید از فیش مادگی کنون XLR  به همراه کابل میکروفن استفاده نمایید.

اگر در کار تولید محتوا هستید و یا کارتان به صورتی است که از میکروفون‌های یقه‌ای استفاده می‌کنید باید بدانید که خروجی فیش آن‌ها بنون از نوع TS سایز 6.3 میلی متری و برخی دیگر از مدل‌ها از نوع فیش 3.5 میلی متری است. هم‌چنین در میکروفن‌های رومیزی که مخصوص پیجینگ هستند هم دارای فیش خروجی از نوع XLR می‌باشد.

 فیش‌هایی که در بالا گفتیم مرتبط با خروجی میکروفن بودند. اما سر دیگر کابل که مربوط به ورودی میکروفن می‌باشد هم متفاوت می‌باشد. این قسمت به میکسر یا اکو متصل می‌شود. اگر ورودی از نوع فیش بنون باشد از فیش بنون 6.3 میلی متری ( TS ) باید استفاده کنید. اما اگر دستگاه از نوع میکسری باشد از فیش XLR جهت ارتباط استفاده می‌شود.

اما ممکن است زمانی برسد که شما از دستگاهی که استفاده می‌کنید دارای دو ورودی هم زمان باشد، در این صورت بهتر است از فیش XLR استفاده کنید. این مدل فیش دارای امنیت و کیفیت بالاتری در اتصالات می‌باشد.

انواع کابل صدا

کابل میکروفون

انواع فیش کابل موجود در جهان

ما 6 نوع فیش کابل داریم که از یک سری از آن‌ها بیشتر استفاده می‌کنید. این فیش کابل‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • TRS و XLR برای اتصالات بالانس
  • TS
  • RCA
  • speakON
  • اتصال موزی برای اتصالات غیر بالانس

 

مونتاژ کابل میکروفن روی کابل hdmi

اگر دو کانکتور شما کنون (XLR) باشد، شیلد شماره (1) و دو رنگ به مغزی‌ها به پایه‌های 2 و 3 وصل شود.

(نکته)

باید دقت شود به عنوان مثال اگر قرمز را به شماره 2 وصل کنید در سر دیگر کانکتور نیز باید شماره 2 زده شود.

فیش XLR

اتصال کنون به بنون

در کنون شیلد شماره یک و مغزها به پایه 2 و 3 .  اما در بنون شیلدو پایه ۳ کنون یکی شود وصل بدنه وصل شود و هر رنگی که در کنون به ۲ زدید به مغزی بنون بزنید در فیش Av نیز مانند بنون باید وصل شود.

کابل کنون به بنون TRS TO XLR

تفاوت کابل‌ بالانس و کابل‌ غیر بالانس در چیست؟

در داخل کابل های بالانس، سیگنال‌های الکتریکی در طول 3 سیم جریان دارند که عبارتند از:

  1. اتصال به زمین
  2. پایه‌ی مثبت
  3. پایه‌ی منفی

پایه مثبت و منفی سیگنال‌های یک سانی اما دارای قطب مخالف را عبور می‌دهند. جالب است بدانید اگر در طول کابل نویزی اتفاق افتاد، معمولا در هرو پایه اتفاق افتاده است. این نویز چه زمانی از بین می رود؟

عمل حذف حالت عادی

کابل های بالانس عموما برای مسافت های طولانی مناسب ترند و از سیم و کابل های XLR و TRS برای انتقال یک صدا بالانس شده از یک دستگاه به دستگاه دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

فرض کنید مقصد نهایی که کابل در نهایت به آن می‌رسد بالانس است، در اینصورت دستگاه گیرنده یک سیگنال را برمی‌گرداند و دو سیگنال را به قطبیت یکدیگر درمی‌آورد. همین کار باعث می شود تا نویز موجود، از فاز خارج شده و حذف شود. به این عمل «حذف حالت عادی» می گوییم.

کابل‌های غیر بالانس باید کوتاه باشند و طول آنها از 7.5 متر بیشتر نشود. این کابل به پیچیدگی کابل های بالانس نیستند اما بیشتر مستعد نویز هستند. همانطور که گفتیم باید طولشان کوتاه باشد تا نویز به دستگاه نرسد.

 

سخن پایانی

در این مقاله به چگونه‌گی اتصال فیش میکروفون و نصب کانکتور پرداختیم و چیستی و کاربرد انواع فیش و کابل میکروفن را بیان کردیم. هم‌چنین باید توجه داشت که انتخاب یک کابل مناسب و با کیفیت بسیار حائز اهمیت است زیرا هر چقدر هم از ابزارها، تجهیزات و میکروفن‌های مرغوب و با کیفیت استفاده کنیم ولی کابل متصل شده کیفیت خوبی را دارا نباشد قطعا نتیجه و خروجی موردنظر را دریافت نخواهیم کرد و دائما با قطعی و نویز همراه خواهد بود. چنانچه قصد خرید انواع فیش و کانکتور صدا و تصویر و یا کابل صدا و تصویر با کیفیت را دارید، دال تلکام با داشتن تیم تخصصی و ماهر در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین قیمت اماده ارائه خدمات است.

برای مشاوره رایگان می‌توانید با شماره‌های 0216758796 – 09194073473 تماس بگیرید تا کارشناسان راهنمایی‌تان کنند و یا از طریق واتس اپ سایت پیام دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *