مقالات

راهنمای رزولوشن ویدئو پروژکتور

راهنمای رزولوشن ویدئو پروژکتور

راهنمای رزولوشن ویدئو پروژکتور

راهنمای رزولوشن ویدئو پروژکتور

 

یکی از رایج ترین سؤالاتی که از ما می شود این است که آیا ارزش دارد برای داشتن رزولوشن بالاتر، بیشتر هزینه کنیم؟ سوالی خوبی است؛ پاسخ به این سوال می تواند از چند صد، تا چند میلیون تومان بر روی قیمت ویدئو پروژکتور شما تاثیر بگذارد.

همانطور که انتظار داشتید، پاسخ کمی فنی است، اما ما این موضوع را طوری مطرح می کنیم که بتوانید رزولوشن مناسب کار خودتان را تشخیص دهید.

رزولوشن های SVGA، XGA، WUXGA، ۱۰۸۰P، ۴KUHD … منظور از این رزولوشن ها چیست؟

 

خرید تبدیل vga به hdmi با مناسب ترین قیمت

 

رزولوشن تعداد پیکسل هایی است که پروژکتور قادر به نمایش آن ها در یک تصویر است، این در حالی که اصطلاح پیکسل (pixels) به توصیف هریک از نقاطی که  تصویر مورد نظر را تشکیل می دهند می پردازد. در واقع هرچقدر پیکسل های بیشتری در یک فضا قرار بگیرد، شاهد رزولوشن بالاتر تصویر هستیم.

چرا باید به این موضوع توجه داشته باشید؟ خب هر چقدر پیکسل ها در فضای یکسانی وجود داشته باشد، سطوح بیشتر جزئیات و تصاویر شفاف تری را نشان می دهد. بنابراین تا این جا این موضوع را داشته باشید. حالا در مورد نسبت تصویر یا (aspect ratio) هم به همین نحو است و مقداری ابهامات در این خصوص وجود دارد .

اگر توجه کنید در جداول زیر می بینید که رزولوشن XGA و رزولوشن XGA وایداسکرین (WXGA) تعداد پیکسل های متفاوتی دارند، زیرا یک شکل متفاوت از تصویر را نشان می دهند. تعداد کل پیکسل های نمایش داده شده توسط رزولوشن XGA نسبت به رزولوشن WXGA پایین تر است، اما این کل داستان نیست. اگر یک تصویر واید اسکرین را (که بیشتر لپ تاپ ها و دستگاه های امروزی پشتیبانی می کنند) به یک پروژکتور XGA  بدهید، حتی از تمام پیکسل هایی که باید آن تصویر را نمایش دهد استفاده نمی کند. با این کار نوارهای سیاه و سفید در بالا و پایین تشکیل می شود و شما از نتیجه کار نا امید می شوید.

 

تبدیل av به hdmi

 

شمارش مقدار رزولوشن

احتمالا تعجب آور نباشد که به عنوان یک قاعده کلی در نظر بگیریم که هرچقدر رزولوشن پروژکتوری بالاتر باشد، قیمت آن هم بالاتر است. با این حال، گزینه های ارزشمندی در هر سطح وجود دارد که کاربران بتوانند با توجه به بودجه ای که دارند، بهترین کیفیت تصویر ممکن را داشته باشند.

قیمت برخی از پروژکتورهای سینمای خانگی Full HD می تواند به هزاران دلار برسد. اما این ها همه مربوط به رزولوشن نمی شود بلکه باید پردازش ویدئو و دقت رنگ و همچنین کنتراست را برای فضاهای تاریک تر در نظر داشت.

جدول مقایسه رزولوشن

آیا مردد هستید که برای خرید بهترین پروژکتورهای HD به چه مقدار پیکسل احتیاج دارید؟ جدول های زیر را برای مقایسه بررسی کنید.  فراموش نکنید که نگاهی به تغییرات نسبت ابعاد (aspect ratio) نیز داشته باشید؛ این ها فقط اختصاص به رزولوشن ندارد.

رزولوشن ویدئو پروژکتور

این جدول ها در مورد انتخاب ویدئو پروژکتور به چه درد می خورند؟

چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که هر پروژکتور یک رزولوشن اصلی “native” دارد (گاهی اوقات به نام “true resolution”) نیز نامیده می شود. که این حداکثر تعداد پیکسلی است که می تواند در واقع پخش شود. بنابراین یک پروژکتور دارای رزولوشن XGA تنها می تواند ۷۸۶۰۰۰ پیکسل را نمایش دهد؛ این در حالی است که یک پروژکتور دارای رزولوشن UXGA می تواند ۱،۹۲۰،۰۰۰ پیکسل را نمایش داده و یک پروژکتور دارای رزولوشن اصلی ۴K جهشی به رقم ۸,۲۹۴,۳۰۰ پیکسل دارد.

این رزولوشن اصلی (native) نه تنها بر روی شارپ بون تصویر تاثیر می گذارد بلکه بر روی سازگاری پروژکتور با رایانه شما و این که چگونه با یکدیگر کار می کنند نیز تأثیر گذار است. اگر رایانه ی شما سیگنالی به پروژکتوری که دارای رزولوشن WXGA است ارسال کند و پروژکتور شما دارای رزولوشن XGA باشد، مقداری مشکل پیش می آید. اکثر پروژکتورها دارای تکنولوژی فشرده سازی هستند که ما در زیر به توضیح  بیشتر آن می پردازیم، بنابراین شما هنوز یک تصویر را مشاهده خواهید کرد. اما در این شرایط پروژکتور مجبور است اطلاعات را در پیکسل های کوچکتری به اشتراک بگذارد، و وضوح تصویر مسئله ساز می شود.

 

مبدل sdi به hdmi با کیفیتی فوق العاده

 

فراموش نکنید که سرمایه گذاری بلند مدتی را برای خودتان در نظر بگیرید. اکثر رایانه هایی که این روزها به فروش می رسند دارای رزولوشن WXGA استاندارد هستند، در حالی که نسبت ابعاد (aspect ratios) واید اسکرین و رزولوشن پایین تر کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. اما گرایش بازار به سرعت به سمت رزولوشن ۱۰۸۰p است.

بنابراین اگر شما از رایانه هایی که از رزولوشن های XGA ، WXGA و یا رزولوشن ۱۰۸۰p به عنوان رزولوشن استاندارد در آینده قلمداد می شوند استفاده کنید، ممکن است که محدود به کار با یک پروژکتور دارای رزولشنن SVGA باشید که مجبور به فشرده سازی تصاویر است و همه چیز را شامل می شود.

فشرده سازی (Compression)  - پروژکتورها چگونه رزولوشن غیر اصلی را نمایش می دهند

تا جای ممکن زمانی را به بررسی رزولوشن دستگاه های ورودی خود برای مطابقت با پروژکتورتان اختصاص بدهید. اما به یاد داشته باشید اکثر پروژکتورها رزولوشن های بالاتر از رزولوشن اصلی خود را قبول خواهند کرد. با این حال، این پروژکتورها برای برآمدن از پس این کار، به “فشرده سازی” و سازگاری تصویری که در مقدار پیکسل های کمتری دریافت می شود، می پردازند.

نتیجه این می شود که برخی از پیکسل های اصلی در همان پیکسلی که پروژکتور نمایش می دهد “به اشتراک گذاشته” می شود. البته این موضوع در نمایش عکس ها و ویدیوها از اهمیت کمتری  برخوردار است، زیرا شما زیاد متوجه آن نمی شوید، اما در زمان نمایش متن (text) داستان به کلی فرق می کند. اگر به دفعات از پروژکتور برای نمایش فایل های متنی (documents) استفاده می کنید، مطمئن شوید که این نکته را در نظر بگیرید. مخصوصا درباره ی پروژکتورهای اداری و آموزشی (کلاس درس).

 

خرید سلکتور hdmi در دال تلکام

 

در نتیجه آیا رزولوشن بالاتر ویدئو پروژکتور بهتر است؟

به طور خلاصه بله، اما پاسخ صادقانه بستگی به نوع نیاز شما به پروژکتور دارد. از دیدگاه اکثر مردم، یک رزولوشن بالاتر – ۱۰۸۰p Full HD  یا  ۴K  در این خصوص بهتر خواهد بود.

پروژکتورها جهت نمایش محتویات به دستگاه های ورودی مانند لپ تاپ ها، رایانه های شخصی، مکینتاش، iPads نیاز دارند. این دستگاه های ورودی به طور فزاینده ای از قابلیت فول اچ دی برخوردار می شوند، به این معنی که اطلاعاتی که به پروژکتور شما ارسال می شوند، به صورت کیفیت فول اچ دی و بالاتر نمایش داده می شوند. در صورت ارسال اطلاعات و تطبیق رزولوشن آن با مبدا و مقصد، شما شاهد یک تصویر شفاف و واضح خواهید بود.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *