مقالات

تفاوت های VGAو DVIو HDMI و DISPLAY PORT

تفاوت های VGAو DVIو HDMI و DISPLAY PORT

تفاوت های VGA، DVI ، HDMI و DISPLAY PORT

امروزه با پیشرفت های پرشتاب تکنولوژی شاهد انواع و اقسام اتصالات و کابل‌های جدید هستیم. ممکن است با خود بگویید که با وجود انواع مختلف این اتصالات و پورت‌های ورودی و خروجی تصویر در کامپیوتر و تلویزیون و ویدئو پروژکتورها ،کدامیک را باید انتخاب کنیم.

خصوصا در سال های اخیر کاربران زیادی به سمت مانیتورها و تلویزیون‌هایی با رزولوشن ۴K یا بهتر بگوییم Ultra HD  گرایش پیدا کرده اند و به تدریج نسل اتصالات قدیمی DVI و VGA نیز جای خود را به اتصالات نسل جدید مانند  HDMI و DisplayPort داده‌اند ، با این توضیحات، قصد داریم در این مقاله اشاره‌ای گذرا به برخی از محاسن و ویژگی‌های چهار اتصال پرطرفدار داشته باشیم.

 

انواع خروجی تصویر

انواع خروجی تصویربا پا گذاشتن نمایشگرهای ۴K / Ultra HD به عرصه مانیتورهای رایانه و  هم تلویزیون، ممکن است در شگفت باشید که قابلیت های چهار اتصال محبوب چه می باشند و باید از کدامیک استفاده کنید. به راهنمای ما درمورد محاسن و مشکلات HDMI ،DVI ،Display Port  و کابل قدیمی خوب VGA خوش آمد می گوییم شما در این راهنما می توانید درباره موارد جدید، قدیمی و آن‌هایی که به تازگی از رده خارج شده‌اند، باخبر شوید.

تفاوت های VGA، DVI ، HDMI و DISPLAY PORT

HDMI

این روزها، تقریبا تمام تلویزیون‌ها و مانیتورهای کامپیوتر از اتصال HDMI پشتیبانی می‌کنند. HDMI که مخفف (High-Definition Multimedia Interface) است سیگنال‌های صوتی و تصویری دیجیتال را از این کابل ارسال می‎کند. احتمال دارد، در صورتی که سعی دارید چیزی را به تلویزیون  وصل کنید – از جمله رایانه – شاید بخواهید که از کابل HDMI استفاده کنید.

HDMI در طیف بسیار وسیعی از محصولات الکترونیکی مصرفی، از جمله لپ‌تاپ و رایانه رومیزی، تلفن همراه، دانگل کروم کست (Chromecast)، دستگاه روکو (Roku’s streaming stick)،پخش Blu-ray، جعبه کابل HD، و خیلی خیلی چیزهای بیشتر استفاده می‌شود – بنابراین اچ دی ام آی ظاهر  آشنا و جذابی برای اکثر مردم دارد و به طور کلی محبوب ترین اتصال در میان مصرف کنندگان عمومی به شمار می‌رود.

تا همین اواخر HDMI v1.4 استانداردی بود که شرکت‌های لوازم الکترونیکی مصرفی به کار می‌بردند. اتفاق خوب این است که (معمولا) همه لوازم داخل منزل شما از  HDMI 1.4 پشتیبانی می‌کنند، اما باید بدانید که یک نسخه جدید، به نام HDMI 2.0 عرضه شده است که قابلیت HDMI را بالاتر می‌برد.

 

کابل HDMI

کابل HDMIپس از معرفی تلویزیون های ۴K/Ultra HD، پورتHDMI 2.0 وارد بازار شد. این پورت می‌تواند سیگنال های ویدئویی را با رزولوشن ۳۸۲۰ x 2160  تا ۶۰ فریم در ثانیه تا ۳۲  کانال دیجیتال صوتی چند کاناله غیر فشرده، از طریق همان کابل های HDMI پر سرعتی که برای سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته شده‌اند، ارسال کند. این موضوع صحت دارد که: جز سخت افزاری که کابل را به آن‌ها وصل می‌کنید ،هیچ چیزی درباره کابل‌ها یا اتصال دهنده ها تغییر نکرده است. بنابراین نیازی نیست که انتظار داشته باشید وقتی که قصد ارتقاء سیستم تان را دارید ،مجبور به خرید یک دسته کابل جدید باشید. شما می توانید جهت کسب اطلاعات در مورد آخرین ورژن HDMI به این بخش سایت digitaltrends مراجعه فرمایید.

تلویزیون های Ultra HD

تلویزیون های Ultra HDاز آنجایی که HDMI در این ورژن جدید توسعه پیدا کرده است، بنابراین در حال حاضر، دلیلی وجود ندارد که به سراغ هر کدام از این نوع اتصالات موجود بروید، مگر در برخی شرایط بسیار خاص، که ما در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم. (جهت مطالعه بیشتر می‌توانید به راهنمای «چطور با پورت اچ دی ام آی – HDMI لپ تاپ یا کامپیوتر را به تلویزیون وصل کنیم» مراجعه فرمایید.)

DisplayPort

مقدمه : دیسپلی پورت DisplayPort یکی از رابط‌های صوتی و تصویری دیجیتالی محسوب می‌شود که به وسیله آن می‌توان هم صدا و هم تصویر را انتقال داد و از این نظر بسیار شبیه HDMI است. Display Port برای جایگزینی با  VGA, DVI و FPD-Link طراحی شده است. Display Port هم چنین با DVI و VGA با استفاده از دانگل آداپتور سازگار است. هم چنین در تجهیزات و نوت بوک های مک Apple  نیز استفاده می‌شود که با مبدل های خاص می‌توان خروجی دیگری از آن ها را دریافت کرد. به طور مثال در ویدئو پروژکتور ان ای سی مدل MODEL: NP–PA722X  از این پورت استفاده می شود( جهت کسب اطلاعات به  بخش ویدئو پروژکتورهای NEC سایت به پرایس مراجعه بفرمایید).

(لازم به توضیح است که) دیسپلی پورت، یک رابط صفحه نمایش دیجیتالی است که توسط انجمن استاندارد الکترونیک ویدیو (VESA) توسعه یافته است. DisplayPort گزینه‌ای برای استفاده برای  مصرف کننده‌گان HDTV نیست. ( مگر این که برنامه ای برای خرید تلویزیون پاناسونیک Panasonic’s top-of-the-line 4K TV داشته باشید که تنها تلویزون خانگی است که می‌دانیم از دیسپلی پورت پشتیبانی می‌کند).

Display port & panasonic

Display port & panasonicبا این وجود، دیسپلی پورت یک گزینه کاملا قابلیت داری است که (بعضی‌ها یک گزینه ترجیحی می‌گویند) برای اتصال کامپیوتر شما به یک مانیتور کامپیوتر می‌باشد. نسخه ۱٫۲ دیسپلی پورت، با تمام سخت‌افزارهای لازم و نرم افزارهای به روز رسانی‌اش حداکثر رزولوشن ۳,۸۴۰×۲,۱۶۰در ۶۰ FPS، که آن را آماده تقابل با ۴K/Ultra HD content می‌کند و محتوای دیجیتال صوتی را درست مانند HDMI نیز عبور می‌دهد. امروزه با وجود رواج HDMI، دیسپلی پورت به چندین ویژگی‌اش می‌بالد است که آن را در جایگاهی به عنوان یک جایگزین مستقیم قرار می‌دهد.

 

displayport

displayportمهم ترین ویژگی آن، قابلیت اتصال چند مانیتور به کابل دیسپلی پورت است، که باعث می‌شود فرمت عالی برای طراحان گرافیک، برنامه نویسان و هر کسی که در تمام طول روز سر و کارش با رایانه است، داشته باشد. کاربران می‌توانند به منظور ساده و موثر کردن عادت‌های کاریشان تا پنج مانیتور را به صورت اتصال زنجیره ای به یکدیگر متصل کنند.

نکته : ( daisy chain / اتصال زنجیره ای،به صورتی که دستگاه ها به یکدیگر با استفاده از کابل متصل می شوند).

اتصال همزمان چند مانیتور بوسیله دیسپلی پورت

اتصال همزمان چند مانیتور بوسیله دیسپلی پورتبرنامه های کاربردی زیادی برای چنین تنظیمی وجود دارد – شاید بارزترین و مفیدترین آن‌ها این است که در حالی که تایپ کردن بر روی صفحه دیگر انجام می شود، قابلیت ارجاع بر روی صفحه نمایش دیگر امکان پذیر باشد و این کار باعث حذف دیوانه وار گرفتن دائم کلیدهای Alt-Tab می گردد.

در حالی که نسخه فعلی دیسپلی پورت، ۱٫۲ است، اخیرا  VESA از برنامه خود برای انتشار نسخه ۱٫۲a خبر می‌دهد که این یعنی، حل مشکلات گسستگی گرافیکی و شاترینگ توسط یکپارچه سازی چیزی است که Adaptive-Sync نامیده می شود، .فن آوری جدید در تلاش برای از بین بردن مشکل از طریق هماهنگی سخت افزار کامپیوتر جهت تطبیق با سیستم GPU به همراه رفرش ریت (refresh rate)مانیتور است. هم چنین  Adaptive-Sync شایع است که قادر به کاهش رفرش ریت برای کارهای کمتر مورد نیاز است که احتمالا منجر به کاهش مصرف برق می شود.

DVI

DVI (رابط تصویری دیجیتال) به عنوان یک فرمت اتصال استاندارد نمایش، در حدود سال ۱۹۹۹ شهرت یافت، اما در طول زمان HDMI عملاجایگزین آن شده است. DVI برای انتقال تصویر دیجیتال غیر فشرده طراحی شده است و می تواند جهت پشتیبانی از حالت های مختلفی از قبیل DVI-D (مخصوص تصاویر دیجیتال)، DVI-A (مخصوص تصاویر آنالوگ ) یا DVI-I (برای انتقال تصاویر دیجیتال و آنالوگ) پیکربندی شود. سیگنال ویدئو دیجیتال که از انتهای رابط DVI عبور می‌کند، اساسا با HDMI یکسان است، با این وجود، تفاوت‌هایی بین دو فرمت وجود دارد، به طور مثال، DVI فاقد سیگنال صوتی می‌باشد.

 

کابل DVI

کابل DVIشما دیگر شاهد استفاده از DVI بر روی تلویزیون های HD یا پلیرهای Blu-ray نخواهید بود، به هر حال، از آن جایی که به کابل‌های صوتی اضافی نیاز است، شما هم دیگر تمایل به استفاده از  DVI برای تلویزیون های فلت/ یا با صفحه نمایش مسطح را ندارید. اما برای مانیتورهای کامپیوتر که اغلب فاقد بلندگو هستند، هنوز DVI یک گزینه پرطرفدار محسوب می‌شود. هم چنین شما اتصالات DVI را نیز بر روی بعضی از ویدئو پروژکتورهای قدیمی‌تر می‌توانید مشاهده  کنید که معمولا در گوشه پر گرد وخاک یک دفتر افتاده اند. با این وجود، اگر ۴K می‌خواهید، پس لازم است که به سراغ HDMI یا DisplayPort بروید.

به طورر مثال شاهد استفاده از پورت DVI در ویدئو پروژکتور In Focous هستیم ( لطفا به تصویر زیر توجه کنید).

ویدئو پروژکتور اینفوکوس /InFocus

ویدئو پروژکتور اینفوکوس /InFocusدو نوع مختلف اتصالات DVI، سینگل لینک (Single link) و (dual-link)  وجود دارد. پین های اتصال  dual-link به طور موثری قدرت انتقال را دو برابر می‌کند و سرعت و کیفیت سیگنال بالاتری را ارایه می‌دهد. به طور مثال یک تلویزیون ال سی دی با استفاده از اتصال Single link می‌تواند حداکثر رزولوشن ۱۹۲۰×۱۲۰۰ را نمایش دهد اما اتصال dual-link برای همان صفحه نمایش، حداکثر رزولوشن ۲۵۶۰×۱۶۰۰ را پخش می‌کند.

VGA

اتصال VGA  در یک دوره‌ای استاندارد صنعتی محسوب می‌شد و در حال حاضر یک کابل انتقال تصویر با یک پله عقب‌تر است، (VGA (Video Graphics Array یک اتصال صرفا تصویری آنالوگ است که دیگر به ندرت در تلویزیون‌ها دیده می‌شود، با این وجود هنوز هم می‌توانید رد و نشانه‌ای از آن در رایانه‌های شخصی و پروژکتورهای قدیمی مشاهده کنید.

 

کابل VGA

کابل VGAدر اواخر سال ۲۰۱۰، جمعی از شرکت های بزرگ فناوری مانند اینتل و سامسونگ برای به فراموشی سپردن  VGA گرد هم آمدند و برنامه‌های شان را برای کنارگذاشتن این رابط  و تسریع در بکارگیری HDMI و DisplayPort به عنوان رابط های پیش فرض برای مانیتور کامپیوتر اعلام کردند. ( نکته : از معایب این کابل این است که تنها قابلیت انتقال تصویر آنالوگ را دارد).

البته ما توصیه نمی کنیم که برای عدم استفاده از VGA ،تصمیم خودتان را عوض کنید، اما در صورتی که این کابل را در کنار  دارید – وحساسیت خاصی نسبت به کیفیت تصویر ندارید، در صورت لزوم این کابل کار شما را راه می اندازد.

گاهی اوقات اتصال ۱۵ پین اشاره به  “PC-RGB” “D-sub 15” یا “DE-15” دارد و بعضی از لپ‌تاپ ها و سایر دستگاه‌های کوچکتر در محل پورت اتصال VGA فول سایز به صورت مینی (mini-VGA) تولید می‌شوند.

نتیجه گیری

اگر قصد اتصال به تلویزیون را دارید، HDMI خیلی عالی است. در صورتی که گیمر هستید و تمام روز را پای کامپیوتر می نشینید، ممکن است، DisplayPort بهترین گزینه برای شما باشد، به ویژه اکنون که محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و درنتیجه پشتیبانی بیشتری دارد. اما از طرفی DVI و VGA هنوز هم اتصالات قوی مانیتور رایانه به شمار می‌روند اما VGA توان کیفیت تصویر محدودی دارد و دیگر موضوع بحث نمی‌باشد. اما دست آخر ما از  HDMI و DisplayPort به عنوان بهترین اتصالات مورد انتخاب مان طرفداری می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *