مقالات

آشنایی با انواع کابل تلفن و کاربردهای آن

کاربرد انواع کابل تلفن

کابل تلفن یک نوع کابل ارتباطی است که برای انتقال اطلاعات صوتی در شبکه‌های تلفن  به کار می‌شود. این کابل‌ها به طور معمول از موادی مانند مس یا فیبر نوری برای انتقال امواج استفاده می‌کنند. بهترین کابل برای انتقال صوت در شبکه‌های تلفن کابل فیبر نوری است. کابل فیبر نوری از نور برای انتقال سیگنال‌ها استفاده می‌کند و عملکرد بسیار ماندگاری دارد. این کابل‌ها دارای سرعت انتقال بالا و مقاومت بالا در برابر نویز و تداخل هستند. همچنین، این کابل‌ها امکان انتقال داده‌های بیشتر را نسبت به کابل‌های مسی فراهم می‌کنند. در ادامه به بررسی انواع کابل تلفن و کاربردهای آن پرداخته می‌شود.

کابل تلفن چیست؟

کابل تلفن نوعی کابل برق است که در شبکه های مخابراتی جهت انتقال امواج از آن استفاده می‌شود. این محصولات اغلب هادی‌هایی از جنس مس دارند و ضخامت آن ها به 0.4 الی 0.8 میلی متر می‌رسد. رشته‌های موجود در این کابل رسانا هستند. سطح مقطع این کابل ها با قدرت امواج رابطه مستقیم دارد. هرچه رشته‌های این نوع کابل ضخیم‌تر باشد، قدرت انتقال نیز بیشتر است. در نتیجه در فاصله‌های طولانی می‌توان از این کابل ها استفاده کرد. در پاسخ به سوال بهترین کابل تلفن چه کابلی است؟ باید گفت کابل فیبر نوری بهترین کابلی است که در سیستم‌ انتقال سیگنال  مخابراتی به کار می‌آید.

کاربرد انواع کابل تلفن

 کابل تلفن طبق تعداد زوج

انواع کابل تلفن بر اساس تعداد زوج به دسته‌های متفاوتی تقسیم بندی می‌شوند. کابل‌های مخابرات از تک زوج تا 200 زوج به بازار عرضه می‌شوند. برای تشخیص این زوج ها از رنگ‌های اصلی و فرعی کمک گرفته می‌شود. تعداد زوج‌های کابل مخابرات به کارایی و مکان استفاده این کابل‌ها وابسته است. کابل های از دو زوج، چهار زوج، شش زوج، 10 زوج، 15 زوج، 20 زوج، 25 زوج، 32 زوج، 50 زوج تا  200 زوج در بازار یافت می‌شوند.

کابل تلفن بر اساس هادی(رسانایی)

انواع کابل تلفن بر اساس هادی به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

کابل تلفن مسی، کابل‌های مسی بیشترین کاربرد را دارند و هادی آن ها از جنس مس است. کابل تلفن مسی انتقال سیگنال را به بهترین شکل انجام می‌دهد. کابل های مسی تلفن در روکش‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند.

کابل تلفن آلومینیومی، رشته این کابل‌ها از جنس آلومینیوم بوده و قدرت انتقال سیگنالشان بسیار ضعیف‌تر از کابل‌های مسی است. کابل تلفن آلومینیومی کاربرد بسیار کمی دارد و دلیل آن نیز انتقال ناچیز و کم امواج است. کابل های آلومینیومی تلفن بسیار ارزان تر از کابل های مسی تلفن در بازار به فروش می‌رسند.

کاربرد انواع کابل تلفن

 تلفن بر اساس روکش

انواع کابل تلفن بر اساس روکش و رنگ روکش به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

کابل مخابرات هوایی: این کابل‌ها روکشی مقاوم دارند و به همین دلیل در فضاهای بیرونی و به صورت هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کابل‌ها در برابر تابش اشعه خورشید، باران، حشرات، گرد و خاک و دیگر عوامل محیطی و خارجی مقاوم هستند.

روکش این محصولات اغلب به رنگ مشکی و تیره  است و انعطاف‌پذیری آنها به دلیل استحکامی که دارند، پایین است. کابل‌های هوایی قابلیت خم شدن کمی دارند و در واقع بسیار زود شکسته می‌شوند. به همین دلیل به صورت نصب ثابت روی دکل‌های بزرگ برق و مخابرات نیز می‌توان از آنها بهره‌برداری کرد.‌

کابل مخابرات زمینی: این کابل‌ها دارای روکش‌هایی به رنگ طوسی هستند و نسبت به کابل‌های هوایی مقاومت کمتری دارند. این کابل ها در مکان‌های سرپوشیده و داخل ساختمان و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل تلفن زمینی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کابل‌های هوایی داشته و به همین دلیل از کاربرد بیشتری در صنایع مختلف برخوردار است.

 کابل مخابرات بر اساس سطح مقطع

کابل‌های تلفن سطح مقطع‌های مختلفی دارند. این کابل‌ها می‌توانند سطح مقطع 04، 05، 06 و 08 داشته باشند. با افزایش سطح مقطع یا تعداد رشته،  قدرت انتقال امواج بهتر خواهد شد.

مهندسانی که می‌خواهند از کابل تلفن در فواصل طولانی استفاده کنند، بهتر است سطح مقطع آن زیاد باشد تا بتوانند انتقال سیگنال خوبی را فراهم نمایید.

 کابل تلفن بر اساس کاربرد

انواع کابل تلفن بر اساس کاربرد به چند نوع مختلف تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  • کابل مسی مخابراتی ژله فیلد خاکی، این کابل‌ها به صورت دفن زیر خاک مورد بهره برداری قرار می‌گیرند و در سایزهای ۱۰ زوج تا زوج‌های بیشتر عرضه می‌شوند. این کابل‌ها در برابر صدمات فیزیکی و ضربه بسیار مقاوم هستند.
  • کابل مسی مخابراتی ژله فیلد کانالی، این کابل‌ها در کانال‌های مخصوص نصب شده و هادی از جنس مس و شیلد آلومینیومی در آن به کار گرفته شده است.‌
  • کابل مسی مخابراتی ایرکور کانالی، این کابل‌ها در هوای فشرده، سرد و خشک هواگذاری می‌شوند و برای نصب در کانال بسیار مناسب هستند.
  • کابل مسی مخابراتی مهاردار هوایی، این کابل‌ها در شبکه‌های روستایی و محلی اغلب به صورت هوایی و روی تیرهای مخابرات نصب و محکم می‌شوند. این کابل‌ها قدرت انتقال سیگنال بالایی دارند و مقاومت فیزیکی آنها خوب است.
  • کابل فیبر نوری تلفن، نوع دیگری از کابل‌های مخابرات، کابل‌های فیبر نوری هستند. این کابل‌ها می‌توانند به سرعت، داده‌ها را منتقل کنند. این کابل‌ها در دو مدل فیبر نوری بیرونی و درون ساختمان به کار گرفته می‌شوند.‌

کاربرد انواع کابل تلفن

سخن پایانی

کابل تلفن یک وسیله مهم ارتباطی است که به کمک آن سیگنال مخابراتی یا نیروی برق منتقل می‌شود. کابل‌ها کاربردهای گوناگونی داشته و تعداد رشته‌های به کار رفته در آن از جنس مس و فیبر نوری است. کابل‌ها بر اساس تعداد زوج، هادی، جنس و رنگ روکش تقسیم بندی می‌شوند. کاربرد کابل‌ها متفاوت بوده و به صورت زمینی، هوایی به کار گرفته می‌شوند. سیم‌هایی که در فضاهای بیرونی و فضا به کار گرفته می‌شوند، روکش مشکی دارند و مقاومت و سختی بالایی دارند. کابل فیبر نوری بهترین کیفیت و مقاومت را داشته و بیشترین کاربرد را در انتقال داده‌های مخابراتی به عهده دارد. شما میتوانید از طریق سایت دال تلکام اقدام به خرید آنلاین کابل تلفن با بهترین قیمت و کیفیت نمایید. همچنین اگر نیاز به دریافت مشاوره و یا اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید با مشاورین ما در تماس باشید، مشاورین ما شما را راهنمایی خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *