مقالات

کابل اپتیکال چیست

کابل اپتیکال چیست

کابل اپتیکال چیست

Toslink چیست و چه کاربردی دارد؟

TOSLINK در اصل برای اتصال سی دی پلیر به رسیورها، برای استریم صدای مدلاسیون کد پالس (PCM) با استفاده از اتصال استاندارد صدای دیجیتال S/PDIF، ساخته شد. یک کابل TOSLink تنها، می‌تواند برای انتقال سیگنال صدای استریو، مونو و surround مورد استفاده قرار گیرد. این کابل جریان صدای دیجیتال را از اجزائی نظیر دی وی دی پلیر ، MiniDisc، رکوردرهای نوار صوتی دیجیتال (DAT)، دکودرهای دالبی دیجیتال/DTS، کنسول‌های بازی و کامپیوترها به گیرنده‌های صوتی تصویری (AV) انتقال می‌دهد. گیرنده AV جریان خروجی را رمزگشایی کرده و صدا از طریق مجموعه‌ای از مبدل‌های الکتروآکوستیک یا اسپیکر پخش می‌شود.

کابل اپتیکال می‌تواند روی ورودی‌ها و/یا خروجی‌های رایجی که روی بسیاری از گیرنده‌های صدای دالبی دیجیتال، DTS surround, DVD players, CD players، کابل باکس‌ها و رکوردرهای MP3 و DAT، مبدل‌های AD/DA پیدا می‌شود، مورد استفاده قرار بگیرد.

TOSLink یک اتصال استاندارد شده فیبر نوری است که برای انتقال سیگنال‌های صدا به شکل پالس‌های نور استفاده می‌شود. این استاندارد از همان پروتکل لایه اتصال دیتا صدای دیجیتال Sony/Philips Digital Interface یا S/PDIF پشتیبانی می‌کند، اما از جریان الکتریکی برای انتقال دیتا استفاده نمی‌کند. رابط نوری Toslink در مقابل تداخل مغناطیسی و الکتریکی مقاوم است و برای صدای دیجیتال عموما از نرخ دیتا 125Mbps تا 1.2Gbps پشتیبانی می‌کند. در حالی که این رابط از استانداردهای فیزیکی و فرمت‌های رسانه‌ای گوناگونی پشتیبانی می‌کند، اغلب برای اتصال از کانکتور مستطیل شکل EIAJ/JEITA RC-5720 (که با CP-1201 و C5974-1993 F05 هم شناخته می‌شود) استفاده می‌کند.

Toslink اغلب کنار سوکت RCA برای اتصال صدای دیجیتال، در گیرنده‌های صوتی تصویری (A/V) استفاده می‌شود. TOSLINK برای کابل فیبر اپتیکال و سوکت RCA برای اتصال روی کابل کواکسیال استفاده می‌شود.
مدل‌های مختلفی از فیبر برای Toslink استفاده می‌شود، نظیر فیبر اپتیکال پلاستیکی چند رشته‌ای، فیبرهای نوری شیشه‌ای کوارتز و فیبرهای نوری پلاستیکی 1 میلی متری. عموما این کابل در متراژ 1.5 و 3 متری در بازار موجود است اما حداکثر طول کابل آن تا 15 متر نیز می‌تواند باشد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است با Toslink مواجه شویم، این است که اگر کابل محکم خم شود ممکن است دچار اختلال در عملکرد شده یا کلا خراب شود.

یک استاندارد mini-TOSLINK هم وجود دارد که کوچکتر از کانکتور چهار گوش TOSLINK است و اغلب در قطعات صوتی بزرگتر، کامپیوترهای اپل و دستگاه‌های پرتابل نظیر لپ تاپ استفاده می‌شود.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *