مقالات

بررسی دوپورت HDMI و DisplayPort

 بررسی دو پورت HDMI و DisplayPort

چند سال از معرفی کابل های استاندارد HDMI که برای انتقال صدا و تصویر طراحی شده اند، گذشته و حالا کاملا محبوب  و همه گیر شده اند.DisplayPort نیز قابلیت های بسیار خوبی دارد و شاید جایگزین HDMI شود. در ادامه می خواهیم این دو پورت را بررسی کنیم ومعایب و مزایای هر یک را مورد بررسی قرار دهیم. HDMI سابقه خوبی دارد و آن را در بیشتر اتصالات دیجیتالی که در وسایل مختلف مثل تلوزیون ها، گیرنده های دیجیتال، پخش کننده های بلو-ری،گیرنده های صوتی تصویری، کنسول های بازی، دوربین های دیجیتال و دوربین های فیلم برداری می بینیم. حتی در برخی گوشی ها و تبلت ها هم از این پورت استفاده شده است. در بیشتر کامپیوترها و لپ تاپ ها پورت HDMI در نظر گرفته شده و هیچ کامپیوتر بدون کیسی بدون آن معنا ندارد،
چرا که برای اتصال یک کامپیوتر به گیرنده دیجیتال یا کنسول بازی به منظور استفاده از نمایشگر آن ، وجود HDMI  الزامی است. اما حضور پر رنگ HDMI ممکن است شما را از دیگر پورت های دیجیتال صوتی تصویری غافل کند. یکی از پورت های کاربردی DisplayPort است . دیسپلی پورت را در جدیدترین کامپیوترها ، کارت های گرافیکی و همچنین لپ تاپ هایی که برای کاربران تجاری عرضه می شوند، در کنار HDMI می بینیم. البته در کامپیوترهای ویندوزی که برای کاربران عمومی طراحی شده اند کمتر با چنین پورتی مواجه شده ایم.
هر دو پورت HDMI و DisplayPort قادر به ارسال ویدئوی دیجیتال با رزولوشن HD و صدا به نمایشگر هستند. اما تفاوت این دو پورت در چیست؟ آیا یکی از این دو پورت نسبت به دیگری برتری کامل دارد یا کاربردهای وسیع تری دارد؟ می خواهیم به این سوال بپردازیم و قابلیت ها و کاربردهای هر یک را با دیگری مقایسه کنیم. در ابتدا می خواهیم نگاهی به تاریخچه ی این دو پورت استاندارد داشته باشیم و عوامل موثر روی هریک را بررسی کنیم.
تاریخچه:بیشتر کانکتور دیسپلی پورت برای قفل شدن از مکانیزم های مختلف بهره می برند تا ارتباط به صورت ناگهانی قطع نشوند اما در مشخصات رسمی کانکتور دیسپلی پورت ، اثری از مکانیزم قفل شونده نمی بینیم. همانطور که قبلا گفتیم، کانکتور نوع D اتصالHDMI  در برخی گوشی ها استفاده شده است اما هنوز هیچ سازنده ای  به غیر از مایکروسافت از DisplayPort و حتی Mini DisplayPort در محصولات کوچک همراه استفاده نکرده است. در مورد مکانیزم قفل شوندگی موضوع برعکس است به این صورت که در کانکتورهای HDMI معمولی به ندرت مکانیزم قفل شوندگی خاصی به غیر از اصطکاک در نظر گرفته شده است اما برای کانکتورهای دیسپلی پورت ، مکانیزم های مناسبی طراحی و ساخته شده است.
کابل: مشکلی که در استاندارد کابل های HDMI  وجود دارد این است که تنها 4 نوع کابل برای آن معرفی شده که همگی در سال 2010 نهایی شده اند. بنابراین کابل های قدیمی تر بدون اینکه برچسب مناسبی برای معرفی قابلیت ها و مشخصات خود داشته باشند، مورد استفاده قرار می گیرند و مشکلی که در عمل پیش می آید این است که اگر برخی از کابل ها که حداقل های لازم برای انجام عملی خاص را ندارد، استفاده شود،
مشکلاتی از قبیل وجود نویزدر صدا ، عیوب کوچک در ویدئو و نا هماهنگی صدا و ویدئو پیش می آید. برای آشنایی بهتر با 4 نوع کابلی که در سال 2010 استاندارد سازی شده به مشخصاتشان توجه کنید: کابل استاندارد HDMI : پهنای باند کافی برای انتقال صحیح ویدئوهای 720p و108i  را فراهم می کند. کابل HDMI  به همراه اینترنت: پهنای باند آن مثل کابل استاندارد HDMI  است با این تفاوت که از اترنت 100 مگابیت در ثانیه ای هم پشتیبانی می کند. کابل HDMI  سرعت بالا: این کابل پهنای باند بیشتری را فراهم می کند تا بتوان ویدئوهایی با رزولوشن 1080p و بالاتر تا نهایتا”4096×2160 پیکسل یا به عبارت دیگر ویدئوهای  4k را منتقل کرد. البته در مورد ویدئوی  4k با بیشینه نرخ نوسازی24 هرتز است که برای انتقال فیلم ها خوب است اما برای بازی ها مشکل ساز خواهد بود.
این کابل برای انتقال ویدئوهای سه  بعدی هم مناسب است. کابل HDMI  سرعت بالا به همراه اترنت: مثل مورد قبلی است با این تفاوت که از اترنت 100 مگابیت در ثانیه هم پشتیبانی می کند. هنگام خرید یک کابل HDMI برای انتقال ویدئوهای 1080p  از کامپیوتر یا پخش کننده بلو-ری به نمایشگر،به برچسب آن توجه کنید. هر 4 نوع کابل معرفی شده قابلیتی به نام کانال برگشت صدا یا ARC  دارند و می توانند صدا را از تیونر تلوزیونی که در تلوزیون های HDTV وجود دارد به گیرنده صوتی تصویری منتقل کنند. قبل از معرفی ARC برای پخش صدا از طریق تلوزیون های HDTV می بایست یک کابل صدا هم برای ارتباط صوتی گیرنده و تلوزیون استفاده می شد. توجه: اگر از تلوزیون کابلی یا ماهواره ای و ستاپ باکس استفاده می کنید ، نیازی بهARC  نخواهید داشت.
در مشخصه های HDMI بیشینه طول کابل ذکر نشده همانطور که در مورد جنس آن مطلبی عنوان نشده است.  سیم های مسی معمول ترین جنس هستند و طبق لیسانس HDMI می توان برای انتقال سیگنال از کابل هایCat5  و Cat6 تا نهایت فاصله 164فوت یا 50متری ، از کابل کواکسیال تا نهایت فاصله 300 فوت یا 90متری و کابل فیبر برای فواصل بیش از 328 فوت یا 100 متری استفاده کرد. دسته دیگری از کابل های HDMIبه نام کابل فعال یا Active cable  هستند و می توانند بلندتر و باریکتر باشند. در واقع درون این کابل ها مداراتی تعبیه شده که سیگنال را تقویت می کند تا مقاومت کابل در برابر عبور جریان که به دلیل باریکی و بلندی افزایش می یابد، مشکل آفرین نشود.
در کابل های منفعل یا Passive Cable ، مقاومت بالای سیم مزاحم عبور جریان می شود. مزیت دیگر کابل های فعال این است که به دلیل ضخامت کمتر، دربرابر خم شدگی ، کمتر از کابل های ضخیم حساسیت نشان می دهند. نمایشگر استفاده می کنند.منظورمان تنها افرادی نیست که در بورس سهام می خرند و می فروشند، بلکه علاقه مندان به بازی و مهندسین طراح هم به استفاده از چند مانیتور عادت کرده اند و راه برگشتی برای خودشان متصور نیستند. یک کابل دیسپلی پورت از نهایتا” 4 نمایشگر با رزولوشن 1920×1200 پیکسل پشتیبانی می کند که معادل دو مانیتور با رزولوشن 2560×1600 پیکسل است.
هرنمایشگر  ، جریان صوتی و ویدئویی جداگانه ای را دریافت می کند. با توجه به اینکه برخی کارت گرافیک ها دارای چند خروجی DisplayPort هستند ، می توان 6 نمایشگر را تنها با یک کارت گرافیک متصل کرد.   کدام کابل برای شما مناسب تر است؟ HDMI اساسا برای محصولات الکترونیکی عمومی طراحی شده است،محصولاتی از قبیل بلو-ری پلیرها،تلویزیون ها ، ویدئو پروژکتورها و مشابه این موارد. کابل های HDMI به رغم مشخصات گیج کننده ای که از آن یاد شد ، قابلیت هایی دارند که دیسپلی پورت در حال حاضر ندارد.
اتحادیه VESA  دیسپلی پورت را به عنوان قوی ترین واسط نمایشگر برای کامپیوترها معرفی کرده و لذا قرار است مکمل HDMI باشد نه جایگزین آن. متاسفانه به نظر می رسد که بیشتر سازندگان کامپیوتر و مخصوصا تولیدکنندگان لپ تاپ و کامپیوتر بدومن کیس، به این نتیجه رسیده اند که دیگر وقت آن استکه HDMI کنار گذاشته شود.  امیدواریم که این روند تغییر کند چرا که کارایی دیسپلی پورت برای کاربران معمولی بسیار کمتر از کاربران تجاری است. فعلا قرار نیست HDMI حذف بشود و ما هم خواهان این مساله نیستیم اما نوبت آن است که تولیدکنندگان کامپیوتر از DisplayPort  هم استفاده کنند. بهتر است در خرید HDTV، مانیتور و کامپیوتر بعدی خود به وجود دیسپلی پورت هم توجه داشته باشید.
بیشتر تلویزیون ها ، مانیتورها ، کامپیوترها، لپ تاپ ها و کامپیوترهای بدون کیس دارای پورتHDMI هستند اما محصولات کمی با پشتیبانی از دیسپلی پورت رونمایی شده اند. در لپ تاپ های معمولی معمولا خبری از دیسپلی پورت نیست و تنها HDMI  و پورت های قدیمی تر مثل VGA  حضور دارند. اما در لپ تاپ های تجاری به وجود این پورت هم توجه شده است. اگر می خواهید لپ تاپ خود را در کنار یک مانیتور جداگانه جداگانه مورد استفاده قرار دهید، بهتر است دنبال مدل هایی بروید که دیسپلی پورت دارند ، چرا که با استفاده از آداپتورهای ارزان قیمت می توانید خروجیHDMI  و DVI را هم داشته باشید و مشکلی پیش نخواهد آمد، اما در عوض اگر چند مانیتور یا تلویزیون در اختیار شما قرار گیرد ، به راحتی می توانید از همه ی آنها استفاده کنید.
HDMI مخفف High Definition Multimedia Interface یا رابط چند رسانه ای با کیفیت بالا است و از زمانی که 6 غول دنیای الکترونیک یعنی کمپانی های هیتاچی، پاناسونیک ، فیلیپس ، سیلیکون ایمیج ، سونی و توشیبا به سمت استفاده ا زآن حرکت کردند، بیش از 10 سال گذشته است. امروزه این پورت تحت لیسانس سیلیکون ایمیج در وسایل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و سایر کمپانی ها باید در قبال استفاده از آن هزینه ای را به این کمپانی بپردازند. مشخصات این پورت هم توسط سیلیکون ایمیج به روز می شود. و اما DisplayPort که عمر کمتری نسبت به HDMI دارد  : این پورت تحت نظر اتحادیه ی استانداردهای الکترونیکی ویدئو  یا VESA توسعه یافته و توسط همین اتحادیه کنترل می شود.
این اتحادیه شامل کمپانی های زیادی است ، از ای ام دی گرفته تا ZIPs ، همگی عضو VESA می باشند. در سال 2006 دیسپلی پورت به عنوان جایگزینی برای پورت آنالوگVGA (Video Graphic Array ) که درسال 1987 معرفی شده بود و همچنین پورت DVI(Digital Video Interface) که در سال 1999 میلادی معرفی شده است.
این دو پورت اصولا برای کامپیوترها طراحی شده بودند. DisplayPort یک محصول کاملا رایگان است. جالب اینجاست که از 6 کمپانی که قبلا HDMI را معرفی کرده بودند، تنها دو کمپانی هیتاچی و فیلیپس در اتحادیه VESA عضو نیستند و بقیه دیسپلی پورت را همراهی خواهند کرد.
کانکتورها:کانکتورHDMI دارای 19 پین است و معمولا در 3 اندازه مختلف استفاده می شود. نوع  A استاندارد است، نوع C مینی نام دارد و نوع D که کوچکترین اندازه نام دارد،میکرو نام دارد. پرکاربردترین اندازه همان نوع   A است و البته یک اندازه دیگر به نام E هم معرفی شده که بیشتر در صنعت خودرو کاربرد دارد. بیشتر کانکتورهای HDMI از طریق اصطکاک در موقعیت خود قفل می شوند و لذا محکم در سوکت فرو می روند اما برخی از سازندگان مکانیزم های خاصی برای قفل شدن کانکتور پیش بینی کرده اند که از شل شدن آن جلوگیری می کند. سه اندازه متداول کانکتور HDMI در تصویر زیر نمایش داده شده اند:displayports vs htmiDisplayPort دارای 20 پین است و در 2 اندازه تولید می شود:
DisplayPort  و Mini DisplayPort ، توجه کنید که اندازه مینی در تبلت سرفیس پرو مایکروسافت به کار رفته است. اینتل با ترکیب کردن امکانات مینی دیسپلی پورت و اطلاعات رابطPCI Express  ، رابط جدیدی به نام تاندربولت را معرفی کرد که در بحث این مقاله نمی گنجد. کابلDisplayPort  تعریف بسیار ساده ای دارد و تنها یک نوع است. آنچه امروز متداول است
دیسپلی پورت 1,2 می باشد که پهنای باند کافی برای انتقال ویدئوهایی با رزولوشن 3840×2160  پیکسل و با نرخ نوسازی 60هرتز را فراهم می کند و از انواع ویدئوهای سه بعدی نیز پشتیبانی می کند. با DisplayPort می توان صدای دیجیتال چندکاناله را نیز منتقل کرد. اما ضعف دیسپلی پورت در این است که نمی توانداطلاعات اترنت را منتقل کند و در این استاندارد چیزی به نام کانال برگشت یا ARC وجود ندارد.htmi-displayport-reviewدو کانکتور دیسپلی پورت و مینی دیسپلی پورت:
با استفاده از یک آداپتور ساده می توان کابل دیسپلی پورت را به نمایشگری که پورت VGA دارد، متصل کرد. این امکان برای اتصال لپ تاپ به ویدئو پروزکتورهای قدیمی بسیار مفید واقع می شود.
برای اتصال دیسپلی پورت به یک پورت DVI  یا HDMI تکی هم آداپتورهایی وجود دارد. البته HDMI را نیز می توان به واسط DVI  متصل کرد. یک کابل مسی منفعل DisplayPort ، پهنای باند بسیار بالایی دارد. چرا که با طول 6,5 فوتی یا 2 متری هم از پس انتقال ویدئوهایی با رزولوشن 3840×2160  پیکسل برمی آید.
اگر بخواهید طول کابل را تا 50 فوت یا 15 متر افزایش دهید، طبق استاندارد پهنای باند مفید به ویدئوهای 1080p محدود خواهد شد. البته استاندارد حداقل ها را در نظرگرفته و محافظه کارانه برخورد کرده است به طوری که در عمل با یک کابل 15 متری می توان ویدئوهایی با رزولوشن 2560×1600  پیکسل را هم به خوبی منتقل کرد که برای یک نمایشگر با کیفیت 30 اینچی کافی است. کابل مسی فعال دیسپلی پورت که توان مورد نیاز را از کانکتور دیسپلی پورت می گیرد و با استفاده از آمپیلیفایر داخل کانکتور، سیگنال را تقویت می کند، کارایی بالاتری دارد ، به این معنی که اگر طول آن 65 فوت یا 20متر باشد هم ویدئوهایی با رزولوشن 2560×1600  پیکسل را به راحتی منتقل کند.در نهایت کابل های فیبر نوری DisplayPort  هستند که برای فواصل چند صد فوتی مناسب می باشد
استریم صدا و تصویر: HDMI برای انتقال یک جریان ویدئویی و یک جریان صوتی کاربرد داردو لذا در آن واحد می توان آن را  تنها به یک نمایشگر متصل کرد. اگر یک نمایشگر مثل تلویزیون یا مانیتور داشته باشید،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *